Most Dworcowy (niem. Bahnhofsbrücke)

Most Dworcowy
Most Dworcowy

Most Dworcowy

Most Dworcowy, znany również pod niemiecką nazwą Bahnhofsbrücke, był zwodzonym mostem drogowym w Szczecinie, który przecinał Odrę Zachodnią. Jego historia jest ściśle związana z rozwojem infrastruktury komunikacyjnej miasta na przełomie XIX i XX wieku, kiedy to Szczecin znajdował się pod panowaniem niemieckim.

Budowa i funkcja

Most został zbudowany w 1876 roku, głównie w celu połączenia centrum Szczecina z dworcem kolejowym, stąd jego nazwa „Dworcowy”. Był to most zwodzony, co umożliwiało przepływ statków na Odrze, która była ważnym szlakiem transportowym. Konstrukcja mostu była typowa dla tego okresu, łącząc elementy stalowe z kamiennymi przyczółkami.

Rola w mieście

Most Dworcowy pełnił kluczową rolę w ruchu drogowym Szczecina, umożliwiając szybkie i bezpośrednie połączenie między centrum miasta a jego częścią portową oraz dworcem kolejowym, który znajdował się na wyspie Łasztownia. Przez most przemieszczały się zarówno pojazdy, jak i piesi, a także tramwaje, co czyniło go ważnym elementem miejskiej infrastruktury.

Zniszczenie

Most został poważnie uszkodzony w czasie II wojny światowej, kiedy to Szczecin, będący strategicznie ważnym miastem portowym, stał się celem intensywnych bombardowań alianckich. Po wojnie, w latach 50. XX wieku, most nie został odbudowany. Zamiast tego miasto postanowiło wybudować nowe mosty, które lepiej odpowiadały potrzebom rozwijającego się Szczecina.

Dzisiejszy ślad

Obecnie po Moście Dworcowym nie pozostały żadne ślady. Jego miejsce zajęły nowe przeprawy przez Odrę, takie jak most Długi czy Trasa Zamkowa, które obsługują współczesny ruch drogowy i kolejowy w Szczecinie. Mimo że fizycznie już nie istnieje, Most Dworcowy pozostaje częścią historii miasta, przypominając o jego dawnym kształcie i urbanistycznym rozwoju w czasach pruskich.